Ajattele heitä

Joulupuuroon kätkettyä onnenmantelia vastaa Kreikassa vasilopita-piirakka. Ottomaanien ajalta pohjaavaan perinteeseen liittyy tarina siitä, että kreikkalaisten oli piilotettava kultaesineensä ja he keksivät leipoa ne vasilopitaksi, kuningaspiirakaksi. Nykyään perheiden lisäksi ammattiyhdistykset ja myös Kreikan rauhanjärjestö, EEDYE, ylläpitävät perinnettä järjestämällä piirakanleikkuujuhlan, Vassilopitakopsimon.

Ateenassa 20.1.2017 pidetyssä juhlassa EEDYE:n puheenjohtaja Stavros Tassos ja pääsihteeri Despina Pantelaki puhuivat maailmantilakatsauksen lisäksi Kreikan tilanteesta rauhantyön näkökulmasta. Ajankohtaiseksi koettiin pakolaisten tilanne, sillä Euroopan rajamaana Kreikka on monien pakolaisten ensimmäinen etappi.

Vuoden 2016 lopussa havahduttiin siihen, että pakolaislapset kokevat syrjintää. Tilanne kärjistyi Ateenan satamakaupunki Pireuksen Perama-kaupunginosan koulussa, jossa pakolaiskoululaisten arveltiin tuovan sairauksia mukanaan ja heidät haluttiin eristää. Tällaiset tilanteet päätettiin ottaa myös Kreikan rauhanjärjestössä vakavasti ja niin kreikkalaisille vanhemmille, kuin opettajille annetaan nyt tietoa pakolaisuuden syistä. Teemaksi on valittu ”Ajattele heitä” palestiinalaisen Mahmoud Darwishin runon mukaan.

Tammikuussa järjestetyssä juhlassa Ateenassa EEDYE:n puheenjohtaja Stavros Tassos ja pääsihteeri Elpida Pantelaki leikkasivat piirakasta palat ensin rauhalle, liennytykselle ja rauhanaktiiveille; tarjoillen piirakkapaloja rauhanryhmien edustajille mainiten nämä nimeltä. Pääpiirakan loputtua tilaisuuteen kutsutuille jaettiin yksilöllisesti pakatut pikkupiirakat.

Tuula Sykkö

Ajattele heitä
Kun valmistat aamiaistasi,
ajattele heitä.
Älä unohda ruokkia kyyhkysiä.
Kun aloitat sotia,
ajattele heitä.
Älä unohda heitä, jotka kaipaavat rauhaa.
Kun maksat vedestä,
ajattele heitä.
Heitä, joilla on vain pilviä
joista imeä vettä.
Kun palaat kotitaloosi,
ajattele heitä.
Älä unohda heitä, jotka asuvat teltoissa.
Kun katselet tähtiä ennen nukahtamista,
ajattele heitä.
Heitä joilla ei ole paikkaa, mihin mennä nukkumaan.
Kun puhut vapaasti, ajattele heitä.
Heitä joiden ei sallita puhua.
Ja kun ajattelet heitä, muita
itsellesi sano tämä:
”Kunpa olisin kynttilä pimeydessä.”

Palestiinan kansallisrunoilija Mahmoud Darwish