30 vuotta ilman Manos Loizosta

Kyproksella syntyneellä musiikinsäveltäjä Manos Loizoksella on merkittävä asema nykykreikkalaisessa musiikissa. Loizos syntyi Agioi Vavatsinias –kylässä vuonna 1937. Hänen perheensä muutti Egyptin Aleksandriaan paremman elämän toivossa kun ainoa lapsi, Manos oli seitsemän vuotta vanha.

Musiikki kiinnosti Manosta jo peruskoulun ajoista, jolloin hän aloitti viulunsoiton opiskelun paikallisessa konservatoriossa; myöhemmin Manos siirtyi kitaraan. Ylioppilaaksi Manos tuli vuonna 1955, jonka jälkeen muutti Ateenaan ja aloitti aluksi farmaseutin ja myöhemmin ekonomistin opinnot. Hänen elämänsä käännekohta sijoittuu vuoden 1960 alkuun, jolloin Manos päätti keskeyttää opinnot ja keskittyä yksinomaan musiikkiin.

Elantonsa Manos sai tekemällä milloin tarjoilijan ja milloin grafiikan tai sisustusarkkitehdin apulaisen hommia. Vuonna 1962 Manos tutustui säveltäjä Mimis Plessaan, joka vaikutti Fillips-yhtiössä ja sai Manosin ensimmäisen levytyksen toteutetuksi. Näin syntyi ”Kadun laulu”, Nikos Gatsoksen kreikannoksesta Frederico Garcia Lorcan runosta.

Maaliskuussa 1965 Loizos avioitui Maro Limnun kanssa, josta myöhemmin tuli lastenkirjojen tekijä. Vuoden kuluttua heille syntyi tytär, Myrto. Seuraavat vuodet olivat erittäin luovia säveltäjälle. Loizos sävelsi lauluja sekä musiikkia näytelmille ja elokuville. Sotilasdiktatuurin aikana Manos oli viranomaisten tähtäimessä. Polyteknisen koulun kapinan jälkeen 1973 Manos pidätettiin. Vuonna 1974 levytettiin ”Kadun laulu” –levy kokonaisuudessaan. Tällä kertaa levy sisälsi myös kaikki aikaisemmin sensuroidut kappaleet. Vuonna 1978 Loizos meni toista kertaa naimisiin näyttelijä Dora Sitzanin kanssa.

Kahdenkymmenen vuoden aikana Loizos sävelsi joitakin parhaimmista kreikkalaisen musiikin helmistä. Hän sävelsi Negrepontin, Ladin, Rasoulisin, Christodouloun ja Papadopoulosin ruonoja. Viimeksi mainittuun Manos ystävystyi vuonna 1965, josta alkaen heistä tuli erottamattomia Manosin kuolemaan asti.

Herkkiä ja lyyrisiä Loizosin lauluja ovat tulkinneet mm. Kalatzis, Dalaras, Alexiou, Parios, Papakonstantinou, Farantouri, Poulopoulos, Parios, Kazantzidis ja Galani.

Manos Loizos kuoli vuonna 1982 moskovalaisessa sairaalassa 44-vuotiaana useamman kohtauksen jälkeen. Vuonna 1985 Olympiastadionilla Loizosin muistoksi järjestettyyn konserttiin osallistui yli 50 000 katsojaa.

Dimitris Mizaras

Tunnetut sävelykset:

• Ola se thymizoun (Kaikki muistuttaa sinusta), sanat: Manolis Rassoulis
  • Jamaica, sanat: Lefteris Papadopoulos
  • S' Akoloutho (Seuraan sinua), sanat: Manos Loizos
  • To Akordeon (Hanuri), sanat: Jannis Negrepontis
  • O Dromos (Katu), sanat: Kostoula Mitropoulou
  • Che (omistettu Che Guevaralle), sanat: Manos Loizos
  • Ah Helidoni mu (Voi pääskyseni), sanat: Lefteris Papadopoulos
  • De Tha Ksanagapiso (En rakastu enää), sanat: Lefteris Papadopoulos
  • Paporaki tou Burnova (Burnovan vene), sanat: Lefteris Papadopoulos
  • O Koutalianos, sanat: Lefteris Papadopoulos