Ateenan tek­nil­li­sen kor­kea­kou­lun kan­san­nousu

Joka vuosi 17. mar­ras­kuu­ta Kreikassa vietetään Ateenan tek­nil­li­sen kor­kea­kou­lun tragedian muis­to­päi­vää.

Kreikan so­ti­las­jun­tan val­lan­kaap­paus 21.4.1967
ja sen seu­rauk­set

Keskustapoliitikko Geοrgios Papandreou oli valittu Kreikan pääministeriksi vuonna 1964. Pääministeri Papandréou ja kuningas Konstantin II joutuivat vakaviin erimielisyyksiin, jotka johtivat hallitukseen eroon vuonna 1965. Samaan aikaan Kreikan yllä leijui uhka sodasta Turkin kanssa. Tämän sekä vasemmiston ja Papandreoun suosion kasvun vuoksi oikeistolaiset everstit kaappasivat Kreikassa vallan 21. huhtikuuta 1967. Heidän mukaansa teon tarkoituksena oli estää vasemmiston seuraavalle päivälle suunnittelema vallankaappaus. Juntan keskushenkilöinä olivat kolme everstiä: Giorgios Papadopoulos, Nikolaos Makarezos ja Stylianos Pattakos.

Juntta saneli kansalle tiukat säännöt. Maahan julistettiin täydellinen sensuuri ja kaikki yli kolmea henkeä suuremmat julkiset kokoontumiset kiellettiin. 24. huhtikuuta poliittiset puolueet kiellettiin ja 5 000 kommunistia pidätettiin, samoin entinen pääministeri sekä hänen poikansa Andreas Papandreou. Ateenan keskustassa vallitsi iltaisin ul­ko­na­liik­ku­mis­kiel­to ja tankit vartioivat kadulla poliittisesti tärkeiden rakennusten lähettyvillä.

Juntan ajan elämä oli vaikeaa. Jos jonkun epäiltiin juonivan maata tai siis sen johtoa vastaan, hänet saatettiin ilman näkyvää syytä ottaa kuulusteluun. Varsinkin kommunistit tai siitä epäillyt olivat juntalle suuri vaara. Juntan ajan kuulusteluissa keinot olivat raakoja ja kidutus oli yksi kuu­lus­te­lu­me­ne­tel­mis­tä. Tällä haluttiin osoittaa kansalle, mihin sääntöjen noudattamatta jättäminen johtaa.

Kun vielä ennen juntan aikakautta Kreikka oli monarkia, vuonna 1973 pidetyn, kansainvälisten tarkkailijoiden mukaan vilpillisen, kansanäänestyksen jälkeen pääministeri Papadopoulos julisti Kreikan tasavallaksi. Maanpaossa elävä kuningas Konstantin II menetti valtaistuimensa ja Papadopoulos julisti itsensä, ilman vaaleja, Kreikan presidentiksi.

Ateenan tek­nil­li­sen kor­kea­kou­lun kan­san­nousu

Juntan aikana moni taho kuitenkin kapinoi raakaa hallintoa vastaan ja halusi palauttaa demokratian maahan. Vuonna 1973 marraskuun puolivälissä 5 000 työläistä ja opiskelijaa osallistui Ateenassa juntanvastaisiin mielenosoituksiin. Ne huipentuivat 17. marraskuuta Ateenan tekniselle korkeakoululle. Opiskelijat olivat linnoittautuneet sisälle rakennukseen, josta he mm. lähettivät radiolähetyksiä kannustaen kreikkalaisia nousemaan junttaa vastaan.

1656943846925_81-me.jpg

Maan johto totesi kansannousun niin vaaralliseksi, että se määräsi Ateenaan piiritystilan ja komensi armeijan tankkeineen koululle aamuyöllä 17. marraskuuta. Radiolähetyksessä voi kuulla, kuinka opiskelijat pyytävät sotilaita olemaan nostamatta aseita heitä vastaan, olivathan he aseettomia ja samaa kansaa. He myös pyysivät sotilaita liittymään heihin taistelussa diktatuuria vastaan.

Noin kolmen aikaan yöllä tankki ajoi läpi korkeakoulun porteista. Syntyi paniikki ihmisten yrittäessä juosta karkuun tai piiloutua. Ei ole olemassa selvää tietoa siitä, kuinka moni ihminen menetti henkensä korkeakoululla sinä yönä. Virallisten tietojen mukaan korkeakoululla ei tapettu ketään, mutta 24 ihmistä kuoli korkeakoulun ulkopuolella ja useat loukkaantuivat yhteenotoissa. Muiden lähteiden mukaan kuolleita olisi ollut paljon enemmän.

Väkivaltaiset tapahtumat Teknillisellä korkeakoululla muuttivat Papadopouloksen kannattajien, muun muassa Yhdysvaltojen, suhtautumista sotilasjunttaa kohtaan. Kyproksen kriisin epäonnistunut hoito oli ratkaiseva asia, joka johti juntan kaatumiseen vuonna 1974. Sotilasjuntan aikaa kesti siis seitsemän vuotta, vuodesta 1967 vuoteen 1974.

Muisto elää

Joka vuosi 17. marraskuuta Kreikassa vietetään Ateenan teknillisen korkeakoulun tragedian muistopäivää. Vuoden 1973 kansannousun tunnuslause ”Psomi, pedia, elefteria!” (”Leipä, koulutus, vapaus!”) on tuttu vauvasta vaariin. Samana päivänä Ateenan keskustassa järjestetään mielenosoitus, jossa mm. kommunistisen puolueen kannattajat marssivat iskulauseitaan huutaen tekniseltä korkeakoululta Syntagma-aukion kautta Amerikan suurlähetystön edustalle.

1656943974127_IMG_3623-me.jpg

Teknillisen korkeakoulun pihalla on edelleen näkyvillä vanha portti, jonka läpi tankki ajoi. Vasemmalla näkyvä Agamemnon Markisin luoma patsas on asetettu portin viereen teknillisen korkeakoulun kansannousussa kuolleiden muistoksi.

Teknillisien korkeakoulun tapahtumien vuoksi tehtiin päätös, jonka mukaan poliisi, armeijasta puhumattakaan, ei vieläkään saa astua jalallaan minkään kreikkalaisen korkeakoulun alueelle. Viime aikoina Kreikassa on keskusteltu lain kumoamisesta yleisen turvallisuuden nimessä, mutta virallista päätöstä ei ole vielä saatu aikaan.

Tässä linkki kreikankieliseen videoon, jossa on paljon videoaineistoa 14.-17.11.1973 olleesta kansannoususta.

Päivitys 16.11.2021: ERT:n julkaisema kreikankielinen dokumentti Teknillisen korkeakoulun tapahtumista silminnäkijöiden kertomana.

Pank­kiyh­teys

POPFFI22